Fra bitch til bestevenn

15. august 2023

Skrevet av Eirin Høyem
Sommeren er på hell. Forhåpentligvis er du nå fulladet av energi, arbeidslyst og motivert som bare det! Du føler deg som en god og balansert utgave av deg selv, og har opparbeidet deg en bonus på tålmodighetskontoen.

Tilbake på kontoret tar du deg selv i å betrakte mangfoldet og kollegenes ulike personligheter med et smil. Hurra for at vi tenker ulikt, har ulike perspektiv og tør å ha åpne og ærlige dialoger! Mangfoldet lenge leve! Samarbeid og samhandling – bring it on! 

Så kommer kløen og irritasjonen smygende. Til tross for 4 uker sommeravlogging fra epost og LinkedIn kjennes det ut som om tålmodighetskontoen går mot minus fortere enn du hadde planlagt. Æsj! Ulik tenkning irriterer vettet av deg og det begynner å «klø på innsida». Å samarbeide med en kontrollerende bitch, en grenseløs hønemor, en egosentrert gjøk eller en overkjørende idiot uten filter krever sin tålmodighet. Brysomme forskjelligheter oppleves som sykt irriterende!  

Arbeidslivet innebærer faktisk en god del ubehag som du sa ja til å tåle den dagen du signerte arbeidskontrakten.

Brysomme forskjelligheter er en av dem. Mye kan utspille seg når ulike personligheter, livsfaser, kompetanser og faglig ståsted er satt til å samarbeide. Å kommunisere godt med andre er noe av det vanskeligste vi gjør. På privaten kan vi (til en viss grad) velge å fjerne oss fra de som gir oss allergiske reaksjoner. På jobb er situasjonen en annen. Du kan ikke smelle i døra, rive kjeft og dra hjem fra jobb selv om en på jobb irriterer vettet av deg. Det er i alle fall lite klokt i lengden.  

Det ligger i arbeidslivets natur at du må samarbeide både med de du liker og de du godt kunne klart deg uten. Det å ha kolleger og ledere trenger absolutt ikke å være en fornøyelse, men ligger likevel innenfor det normale ubehaget som følger med det å være ansatt. Vi må tåle å samarbeide med de vi ikke liker, tåle å bli utsatt for ledelse, tåle å være i team med både en bitch og en idiot (så kan det også tippe over til å bli noe vi skal slippe å tåle, men det er en annen historie).  
Hvordan overleve høsten da?

Hvordan overleve høsten da?

Det er jo tross alt lenge til neste lange ferie hvor tålmodighetskontoen igjen kan komme i balanse… Finnes det en måte å gjøre bitchen til din bestevenn og idioten til en kjernekar? Det er lite trolig at bitchen vil bli en selvskreven gjest i din neste runddag, eller at idioten er den du frivillig setter deg ved siden av på neste jobbarrangement. Men å øke tåleevnene, få til gode nok relasjoner og god nok samhandling – det er det fullt mulig å gjøre noe med.  

Det er mange veier til Rom og verktøy å benytte seg av. Også når det kommer til å øke relasjonskompetansen, få økt selvinnsikt, selvutsikt og selvregulering. En av de er Kjernekvadranten, og så kjent som «talent – overslagsmodellen». Den gir et rammeverk for å forstå sammenhengene mellom kjernekvaliteter (styrker, talenter) og tilhørende overslag/fallgruver, allergier og utviklingsområder.  

I Nederland blir denne modellen tatt inn allerede i barneskolen – for å øke refleksjonsevnen og samhandlingskompetansen. Om vi ikke har den i barneskolen, burde den være en del av ethvert arbeidsmiljø for å bli bedre kjent med deg selv, øke bevisstheten om egne og andres styrker, fallgruver og reaksjonsmønster. Det er jeg sikkert på at ville gitt bedre relasjoner, bedre samarbeidsklima og mindre krøll på jobb. Det er jo så enkelt å ha en mening om andres atferd, og så vanskelig å snu speilet mot seg selv…  

Å få brukt kjernekvalitetene på jobb – det gir en følelse av jobbmatch og mestring. Kjernekvalitetene dine er noe du bare har – helt naturlig og medfødt. Eksempler på slike kvaliteter kan være tydelig, strukturert, omsorgsfull, fleksibel, grundig og handlekraftig! Hva er dine styrker og talenter?   

Så er det sånn at i enkelte situasjoner kan styrkene dine få et overslag- hvor det rett og slett blir for mye av det gode. Du vet – når styrker slår over til å bli noe du ikke liker selv, og som andre mennesker irriterer seg over. For å gi deg noen eksempler å henge det på:  

Når energisk blir til masete. Når fleksibel bli vinglete. Når tydelig blir til ufiltrert direkte. Når engasjement blir til å ta over. Når omsorgsfull blir til grenseløs. Når grundig blir til petimeter.  

Når sist tok du seg selv i at det ble for mye av deg?  Hvilke situasjoner eller personer klarer på magisk vis å få det til å klø på innsida, suge energien ut av deg eller få pulsen til å galoppere løpsk – og føre deg rett over i eget overslag? Som igjen gir deg mindre gjennomslagskraft og dårligere samarbeidsevner?  

Det kan bli for mye. Til og med av deg.

Og når det blir for mye av dine kvaliteter – ja da finnes det trolig de som lett plasserer deg i «bitch og idiot» kategorien også (beklager å gi måtte gi deg den realitetsorienteringen altså).  

Den gode nyheten er at fallgruven nesten alltid handler om «overforbruk» av den bakenforliggende kvaliteten. Når du oppdager det blir det ofte enklere å anerkjenne deg selv og andre, ta imot kritikk og til og med bli motivert til å trene på nye styrker. For alle har vi jo utviklingsområder vi må trene på. Er du tydelig må du ofte trene på å bli en bedre lytter. Er du grundig må du trolig trene på å legge lista litt lavere. Er du full av omsorg, må du trolig øve på å sette grenser. 

Høres jo enkelt ut dette da? Bare å trene da!? Noe av det komplekse i oss mennesker og atferdsendring finner vi i våre allergier. Redselen for å bli oppfattet som det motsatte av din egen kvalitet. Jeg har enda til gode å møte den som har trent så hardt at de medfødte kvalitetene har havnet i skyggen. At du har blitt så god på å lytte at du fremstår for andre som utydelig. Oddsen for det er så lave at det trenger du ikke bekymre deg over. Så fortsett å øve du! Regner med du også blir gitt mange muligheter til det utover høsten. Du kommer til å støte på den kontrollerende bitchen og den filterløse idioten mange ganger. De finnes overalt – og er en del av det normale ubehaget samhandling gir.

Du trenger altså ikke bli bestevenn med alle på jobb, men godt nok – det er en nødvendighet hvis vi skal skape bra ting sammen. Og som du sikkert har erfart, så er arbeidslivet og oppgavene vi skal løse blitt så komplekse at vi ikke evner å løse de alene.

Så nå, kjære leser, neste gang du står overfor en bitch eller idiot i (arbeids)livet som irriterer deg. Observer deg selv med nysgjerrighet, lær deg å spotte den andres talent og balanser ut ditt eget.        P U S T. Pust en gang til. Ta fram kjernekvadranten i bakhodet – det kan være den nøkkelen du trenger for å åpne døren til bedre samhandling og mindre samarbeidskrøll på jobb.

Lyst til å lære mer?

Sjekk ut boka Kjernekvadranten av Daniel Ofman, eller ta kontakt med meg (eirin@abilator.no) for coaching, teamutvikling eller foredrag!

Les mer fra oss

Oppnå strategiske mål via anskaffelser – en smakebit

by | apr 17, 2024 | Seminars | 0 Comments

Vi gleder oss til frokostmøtet “Oppnå strategiske mål via anskaffelser” 2. mai sammen med Inventura og VOXT. Før møtet ønsker vi å gi en liten smakebit på hva arrangementet vil inneholde gjennom denne artikkelen.

Klar for faglig frokost: Café Påfyll trekker engasjerte deltakere

by | apr 12, 2024 | News | 0 Comments

Mange var nok sultne på både frokost og faglig påfyll da de ankom torsdagens Café Påfyll. Sellanraa Bok & Bar duftet nytraktet kaffe og fersk frokost da deltakerne dukket opp på det utsolgte arrangementet.

Bærekraftig forretningsutvikling: grønnere valg, bedre resultater og veien til økt lønnsomhet

by | nov 15, 2023 | Article | 0 Comments

Som rådgiver på bærekraftig forretningsutvikling, ønsker jeg å se nærmere på de tre ingrediensene som virkelig driver bedrifters lønnsomhet: rammebetingelser, forbrukerpreferanser og prisen på kapital. 

Abilator styrker seg innen bærekraft og anskaffelser

by | okt 2, 2023 | News | 0 Comments

Denne gangen har vi vært så heldige og fått en erfaren og anerkjent profil med på laget. Cecilie Hammond Spark har sin første arbeidsdag hos oss i Abilator mandag 2. oktober.

Nytt kurs: Introduksjon til Smidig

by | aug 16, 2023 | Seminars | 0 Comments

De fleste virksomheter i dag er opptatt av bærekraftig verdiskaping, produkt-, og tjenesteutvikling. I dagens stadig skiftende forretningslandskap er det nødvendig å være både tilpasningsdyktig og lyttende (på behov og ønsker fra kunder, brukere eller innbyggere). For effektivitet må man også være handlekraftig - for å kunne tilpasse seg raskt, og dermed skape verdi og oppnå ønskede resultater.

Fra bitch til bestevenn

by | aug 15, 2023 | Article | 0 Comments

Sommeren er på hell. Forhåpentligvis er du nå fulladet av energi, arbeidslyst og motivert som bare det! Du føler deg som en god og balansert utgave av deg selv, og har opparbeidet deg en bonus på tålmodighetskontoen.

Veien fra ull til gull!

by | mar 22, 2023 | Article | 0 Comments

Forskningen er soleklar! Psykologisk trygghet øker prestasjon og innovasjon – og det vises på bunnlinja! For å hente hjem gullet må tryggheten bygges, trenes og vedlikeholdes. Året rundt.

Nasjonalt kvalitetsløft: Historien om DigiBarnevern og Trondheim kommune 

by | mar 22, 2023 | Customer case | 0 Comments

Dette er en historie om hvordan et lite prosjekt i én kommune førte til et stort nasjonalt initiativ for et helhetlig kvalitetsløft i alle kommunale barnevernstjenester i Norge – historien om DigiBarnevern.

ADKAR – en strukturert endringsledelsesmetode

by | feb 17, 2023 | Article | 0 Comments

For organisasjoner som ønsker å gjennomføre endringer, kan det være en utfordring å sikre at endringene faktisk skjer og at de oppnår de ønskede resultatene. ADKAR-metoden er et nyttig verktøy i dette arbeidet, og gir en strukturert tilnærming til endringsledelse. I denne artikkelen vil vi se nærmere på hva ADKAR er og hvordan den kan brukes til å gjennomføre vellykkede endringsprosesser.