Vær så god!

La deg inspirere av våre idéer, meninger og faglig innsikt.

 

Digitaliseringen av skolene i Trondheim

Digitaliseringen av skolene i Trondheim

I Abilator kan mye av det vi gjør puttes i kategorien «læringsprosesser», hvor vi ofte hjelper organisasjoner å utvikle – eller destillere – kunnskap. Vi går for eksempel inn i organisasjoner, og prøver å sette ord på behovene som er til stede; hva trenger kundene eller de som jobber i organisasjonen. Eller, vi kan gå inn i en organisasjon og prøve å finne ut hvilke akupunkturpunkter vi skal massere for at informasjonsstrømmen skal flyte bedre mellom nodene i en organisasjon.

Les mer
Det å temme en utfordring

Det å temme en utfordring

Line Vaarum i Otium Sanserom har tipset meg om en litt annen vinkling på adaptive utfordringer og tekniske problemer som er lettforståelig og kommunikativ – og som bidrar til å rammesette mye av det jeg tenker rundt god prosessledelse.

Les mer
Utviklende ledelse i Abilator

Utviklende ledelse i Abilator

Utviklende, eller transformativ, ledelse handler blant annet om å skape økt kunnskap i en organisasjon, kunnskap som gjør oss i stand til å ta mer bevisste valg i en verden med økende endringstakt, usikkerhet og kompleksitet. Denne kunnskapen skaper vi i Abilator igjennom ulike rammeverk som utvikler våre egne og andres perspektiv – både på et individuelt og kollektivt nivå. Våre oppdrag er ofte læringsprosesser, som gjør at vi i samarbeid med våre kunder evner å løse komplekse og sammensatte problemer – ofte hvor interessenter har motstridende ønsker og behov.

Les mer
Usikkerhetshåndtering

Usikkerhetshåndtering

Usikkerheter og uønskede hendelser i prosjekt og prosess kan gjenta seg – til tross for evalueringer. For å unngå dette kan man låne en analogi fra sikkerhetsfeltet.

Les mer