Lederskap i krisetider

28. april 2020

Skrevet av Tor-Ivar Hals
De siste månedene har mange ledere i store og små organisasjoner kjent på kroppen hva det vil si å «stå i stormen» – og lede mennesker i frustrasjoner og krise. Store endringer har rammet mange uten forvarsel – og hvordan kan man som leder velge strategier som ivaretar bedriften og menneskene som jobber hos deg? Dagliglivet har plutselig blitt annerledes, markeder har stoppet opp og kunder har forsvunnet. For noen har krisen også medført nye muligheter som kan skape håp – selv i vanskelige tider.

For at du som leder skal kunne stå fast, og oppfattes som en tydelig ledestjerne i din bedrift tenker vi tre ting er viktig du nå kan gjøre som leder; sett fokus på dine verdier og din visjon med din virksomhet; støtt dine nøkkelpersoner i din organisasjon; – og styrk din organisasjon gjennom å kunne vise medfølelse og omtanke. 

I krisetider er det naturlig at mange får «tunnelsyn» – og man blir veldig fokusert på bunnlinjer og inntjening og kortsiktige mål. Kanskje derfor er det ekstra viktig at du som leder også tar et steg tilbake. Observerer hva som skjer – og bruk tid på å gjenfinne kjernen i din virksomhet. I naturen er det trærne med dypest røtter som tåler den sterkeste stormen. Og som leder må du i krisetider hjelpe din organisasjon til å finne igjen til «røttene». For din organisasjon handler det om dine verdier og kjernen i hvorfor virksomheten eksisterer. Bruk krisetiden til å sette fokus på disse elementene, for til syvende og sist – så er det disse som er årsaken til at din virksomhet eksisterer. Og dine ansatte trenger å forstå at selv om mange ting endres på kort tid – så er det noe som står fast. Dette kan du som leder være med å forsterke.

Bruk også mye tid på å støtte dine viktigste nøkkelpersoner i din virksomhet. Dette kan være ledere eller andre som er kristiske for at din virksomhet skal gå framover. Vi alle opplever og reagerer ulikt på usikkerhet – men når det stormer som verst og framtidsutsiktene er uklare – så finnes det ikke noe bedre enn en leder som står bak og støtter sine ansatte.  Vis omsorg, vær tilstede og vis at du forstår at mange opplever tiden som krevende. Lytt etter hva organisasjonen trenger. Og ta aksjon dersom noe mangler – som du kan gjøre noe med.

 Det tredje steget er å prioritere fokus på å ta beslutninger som kan styrke din organisasjon. Selv om du har en tydelig og sterk visjon, og du har en plan for å støtte din organisasjon, så trengs tydelig handling. I krisetider kan det være korte beslutningsprosesser og vanskelige valg. Stå støtt i disse – men gi også dine team mandat til å ta beslutninger. Det er sjelden du som leder har total oversikt og all innsikt som kreves for å ta gode beslutninger på alle nivåer. Du må derfor sette opp din organisasjon på en slik måte at du kan delegere og gi tydelige mandater til dine ledere og dine team – så alle kan stå opp og ta de riktige og gode valgene sammen.

Les mer fra oss

Velkommen til feiring av Arendalsuka i Trondheim

by | aug 5, 2024 | News | 0 Comments

Om du ikke fikk muligheten til å dra på Arendalsuka, har du nå sjansen til å få en smakebit på sørlandsstemninga her i Trondheim.
Bilde av bygget Powerhouse

Ny virksomhetsstrategi for Enova

by | jun 5, 2024 | Customer case,News | 0 Comments

Ny virksomhetsstrategi for Enova Abilator har inngått avtale om å bistå Enova med deres neste virksomhetsstrategi for perioden 2025-2028.Vi skal bidra med: Planlegging...

Oppnå strategiske mål via anskaffelser – en smakebit

by | apr 17, 2024 | Seminars | 0 Comments

Vi gleder oss til frokostmøtet “Oppnå strategiske mål via anskaffelser” 2. mai sammen med Inventura og VOXT. Før møtet ønsker vi å gi en liten smakebit på hva arrangementet vil inneholde gjennom denne artikkelen.

Klar for faglig frokost: Café Påfyll trekker engasjerte deltakere

by | apr 12, 2024 | News | 0 Comments

Mange var nok sultne på både frokost og faglig påfyll da de ankom torsdagens Café Påfyll. Sellanraa Bok & Bar duftet nytraktet kaffe og fersk frokost da deltakerne dukket opp på det utsolgte arrangementet.

Bærekraftig forretningsutvikling: grønnere valg, bedre resultater og veien til økt lønnsomhet

by | nov 15, 2023 | Article | 0 Comments

Som rådgiver på bærekraftig forretningsutvikling, ønsker jeg å se nærmere på de tre ingrediensene som virkelig driver bedrifters lønnsomhet: rammebetingelser, forbrukerpreferanser og prisen på kapital. 

Abilator styrker seg innen bærekraft og anskaffelser

by | okt 2, 2023 | News | 0 Comments

Denne gangen har vi vært så heldige og fått en erfaren og anerkjent profil med på laget. Cecilie Hammond Spark har sin første arbeidsdag hos oss i Abilator mandag 2. oktober.

Nytt kurs: Introduksjon til Smidig

by | aug 16, 2023 | Seminars | 0 Comments

De fleste virksomheter i dag er opptatt av bærekraftig verdiskaping, produkt-, og tjenesteutvikling. I dagens stadig skiftende forretningslandskap er det nødvendig å være både tilpasningsdyktig og lyttende (på behov og ønsker fra kunder, brukere eller innbyggere). For effektivitet må man også være handlekraftig - for å kunne tilpasse seg raskt, og dermed skape verdi og oppnå ønskede resultater.

Fra bitch til bestevenn

by | aug 15, 2023 | Article | 0 Comments

Sommeren er på hell. Forhåpentligvis er du nå fulladet av energi, arbeidslyst og motivert som bare det! Du føler deg som en god og balansert utgave av deg selv, og har opparbeidet deg en bonus på tålmodighetskontoen.

Veien fra ull til gull!

by | mar 22, 2023 | Article | 0 Comments

Forskningen er soleklar! Psykologisk trygghet øker prestasjon og innovasjon – og det vises på bunnlinja! For å hente hjem gullet må tryggheten bygges, trenes og vedlikeholdes. Året rundt.