Lederskap i krisetider

28. april 2020

Skrevet av Tor-Ivar Hals
De siste månedene har mange ledere i store og små organisasjoner kjent på kroppen hva det vil si å «stå i stormen» – og lede mennesker i frustrasjoner og krise. Store endringer har rammet mange uten forvarsel – og hvordan kan man som leder velge strategier som ivaretar bedriften og menneskene som jobber hos deg? Dagliglivet har plutselig blitt annerledes, markeder har stoppet opp og kunder har forsvunnet. For noen har krisen også medført nye muligheter som kan skape håp – selv i vanskelige tider.

For at du som leder skal kunne stå fast, og oppfattes som en tydelig ledestjerne i din bedrift tenker vi tre ting er viktig du nå kan gjøre som leder; sett fokus på dine verdier og din visjon med din virksomhet; støtt dine nøkkelpersoner i din organisasjon; – og styrk din organisasjon gjennom å kunne vise medfølelse og omtanke. 

I krisetider er det naturlig at mange får «tunnelsyn» – og man blir veldig fokusert på bunnlinjer og inntjening og kortsiktige mål. Kanskje derfor er det ekstra viktig at du som leder også tar et steg tilbake. Observerer hva som skjer – og bruk tid på å gjenfinne kjernen i din virksomhet. I naturen er det trærne med dypest røtter som tåler den sterkeste stormen. Og som leder må du i krisetider hjelpe din organisasjon til å finne igjen til «røttene». For din organisasjon handler det om dine verdier og kjernen i hvorfor virksomheten eksisterer. Bruk krisetiden til å sette fokus på disse elementene, for til syvende og sist – så er det disse som er årsaken til at din virksomhet eksisterer. Og dine ansatte trenger å forstå at selv om mange ting endres på kort tid – så er det noe som står fast. Dette kan du som leder være med å forsterke.

Bruk også mye tid på å støtte dine viktigste nøkkelpersoner i din virksomhet. Dette kan være ledere eller andre som er kristiske for at din virksomhet skal gå framover. Vi alle opplever og reagerer ulikt på usikkerhet – men når det stormer som verst og framtidsutsiktene er uklare – så finnes det ikke noe bedre enn en leder som står bak og støtter sine ansatte.  Vis omsorg, vær tilstede og vis at du forstår at mange opplever tiden som krevende. Lytt etter hva organisasjonen trenger. Og ta aksjon dersom noe mangler – som du kan gjøre noe med.

 Det tredje steget er å prioritere fokus på å ta beslutninger som kan styrke din organisasjon. Selv om du har en tydelig og sterk visjon, og du har en plan for å støtte din organisasjon, så trengs tydelig handling. I krisetider kan det være korte beslutningsprosesser og vanskelige valg. Stå støtt i disse – men gi også dine team mandat til å ta beslutninger. Det er sjelden du som leder har total oversikt og all innsikt som kreves for å ta gode beslutninger på alle nivåer. Du må derfor sette opp din organisasjon på en slik måte at du kan delegere og gi tydelige mandater til dine ledere og dine team – så alle kan stå opp og ta de riktige og gode valgene sammen.

Les mer fra oss

Fem tegn på at teamet ditt kan trenge en TeamBoost

by | mai 22, 2025 | Article | 0 Comments

Enten du jobber innen bygg, olje og energi eller tjenesteyting, så kan du kjenne godt på presset i hverdagen. Leveransekravene øker, marginene blir strammere, og tempoet internt er høyt. Ofte kan dette føre til at man glemmer å investere tid i teamet. Om ikke samarbeidet i teamet er godt, kan dette gi følgeeffekter for produktivitet og kvalitet. Derfor er det viktig å ha et bevisst forhold til hvordan vi samarbeider.
TeamBoost

Få en TeamBoost som løfter samarbeidet

by | mai 20, 2025 | Article,ikkebruk-Ymse | 0 Comments

TeamBoost er en tre timers prosess der vi sammen skaper trygghet, retning og bevegelse i teamet ditt. Det er ikke et kurs eller et foredrag, men et arbeidsrom hvor teamet får jobbe med det som faktisk betyr noe – akkurat nå.

Det du ikke visste om produktorientering – og hvorfor det er viktig for din virksomhet

by | mai 5, 2025 | Article,Tor-Ivar | 0 Comments

Det er lett å tro at produktorientering handler om banebrytende teknologi, store markedsføringsbudsjetter eller en perfekt strategi. Men hemmeligheten bak de virkelig suksessrike produktene ligger et helt annet sted: i inspirert produktledelse.

Frokostmøte: Når relasjoner avgjør resultatet

by | apr 10, 2025 | ikkebruk-Ymse,Kommende arrangement,Seminars | 0 Comments

Hvordan vi har det sammen, påvirker hva vi klarer å skape sammen. I dette frokostmøtet får du innblikk i hvordan relasjonell systemintelligens og dyp demokrati kan løfte teamet ditt – både ved å bringe flere stemmer på banen og ved å gjøre relasjonene sterkere.

Digital transformasjon krever mer enn bare god teknologi 

by | mar 26, 2025 | Article,Reidar,Tilde | 0 Comments

Det er en vanlig misforståelse at digitalisering kun handler om teknologi. Vi har snakket med daglig leder i Abilator, Reidar Stølan, som har mange tanker om temaet. Han er også kursinstruktør i DI2X.

Webinar: Ledelse i Endring  

by | mar 19, 2025 | Kommende arrangement,Seminars | 0 Comments

Hvordan utvikle deg selv og organisasjonen din i en tid med konstant forandring? Abilator inviterer til gratis webinar om "Ledelse i endring" med John Richard Hanssen den 3.april!

Paradokser i lederrollen – Hvordan navigerer du?

by | mar 6, 2025 | Erle,Seminars | 0 Comments

Årets første Café Påfyll ble arrangert i våre lokaler den 27.februar, og der så vi, sammen med Sine Bjerregård Hanssen, nærmere på hvordan man forholder seg til paradokser i en lederrolle.

Abilator inngår samarbeid med Bouvet om sertifiseringskurs i digital transformasjon 

by | jan 24, 2025 | Featured,News | 0 Comments

Vil du lykkes med digital transformasjon? Gjennom vårt samarbeid med Bouvet vil vi nå tilby DI2X Fundamentals sertifiseringskurs.

Vi har fått ny «kaptein»

by | jan 22, 2025 | News | 0 Comments

Vi er glade for å kunne meddele at Reidar Stølan tok over som daglig leder for Abilator ved nyttår.