Golfball

I en tid hvor digital kompetanse er viktigere enn noensinne, var Norges Golfforbund raske med å hanke inn Reidar Stølen fra Abilator som ekstern ressurs da de trengte hjelp med å legge en digital strategi.

 Norges Golfforbund ble stiftet i 1948 og består av omtrent 180 golfklubber i Norge. Forbundet ønsker at golf skal være en idrett for alle, uavhengig av nivå eller alder, og visjonen lyder: “Vi sprer golfglede i Norge”.

 Et forbund av denne dimensjonen burde selvsagt henge med på den digitale utviklingen. Uten de nødvendige ressursene og den rette kompetansen, ble dette en utfordring for Golfforbundet. De to siste årene har det dukket opp et økende behov for digital kompetanse, innovative løsninger og modernisering.

 Ønsket om digital kompetanse

Tor-Anders Hanssen, Generalsekretær i Golfforbundet, innså tidlig at en ekstern ressurs kunne løse utfordringene. Forbundet var allerede i gang med små grep, som webinarer og digitale kurs før pandemien, men systemene har vært utdatert en god stund. Strategisk kommunikasjon er en essensiell del av verdikjeden i samhandling med nåværende og potensielle medlemmer. Med et ønske om et strategisk hode med kjærlighet for golfsporten, ble Reidar Stølan i Abilator et enkelt valg som ekstern ressurs.

Veien mot en enklere hverdag

På veien mot å bli en datadrevet organisasjon, ble strategien laget med utgangspunkt i metodikken: de tre horisonter. Strategien legger til rette for en effektiv hverdag for de ansatte, god kommunikasjon til medlemmer og klubber, og ivaretar både nye og erfarne golfere.

– De tre horisontene har gjort det enklere for oss å strekke ut hele målbildet. Veien mot digitalisering er kompleks og Abilator har vært en uvurderlig ressurs i dette arbeidet, forteller Tor-Anders.

 

Eierskap til hele prosessen

Tor-Anders og Reidar var allerede bekjente gjennom golfen,  men generalsekretæren ble overrasket over hvor mye eierskap Reidar tok i alt han gjorde.

De tre horisontene har gjort det enklere for oss å strekke ut hele målbildet. Veien mot digitalisering er kompleks og Abilator har vært en uvurderlig ressurs i dette arbeidet – Tor-Anders Hanssen

– Reidar har involvert alle og tatt enormt eierskap. Han oppleves som enkel å samarbeide med, og det har vært lett å ha tillit til avgjørelsene hans. Det krever mye som generalsekretær å stole på eksterne ressurser, men Reidar har virkelig vært en nødvendig del av laget i denne perioden. Han har levert merverdi langt utover mine forventninger før samarbeidet, forteller Tor-Anders 

 Sammen har Abilator og Golfforbundet kartlagt den digitale fremtiden, og tatt et dypdykk i utfordringer som ikke har vært synlige for forbundet tidligere. Som ekstern ressurs har Reidar kommet inn med friske øyne og funnet bærekraftige løsninger.

– Reidar har også vært ekstremt god til å involvere klubbene. Blant annet har han møtt referansegrupper fra hele landet og tatt et dypdykk i deres hverdag. Han har rett og slett gitt Golfforbundet innsikt i klubbenes hverdag og drift, sier Tor-Anders. 

 Tor-Anders er hellig overbevist om at forbundet ikke hadde fått til dette uten Reidar.

– Abilator har kommet inn med kompetanse på områder vi ikke strakk til selv. Og lidenskapen til golf, kombinert med bunnsolide prosjektegenskaper og sterk kompetanse, har vært helt uvurderlig. Jeg skulle gjerne beholdt Reidar!

 Som en del av strategien skal det etterhvert lanseres en app. Appen vil bli et verdifullt verktøy for den enkelte golfer. Det er allerede andre særforbund som er nysgjerrige og ønsker å se på hva som er gjort.

– Det er stas, avslutter Tor-Anders.

 Som en del av den digitale strategien har det også blitt utviklet ny nettside, selvbetjent innmelding, digitalt golfkort og digitale betalingsløsninger.

Vil du motta siste nytt fra oss?