Usikkerhetshåndtering

9. juni 2015

Skrevet av Lars Kristian
Usikkerheter og uønskede hendelser i prosjekt og prosess kan gjenta seg - til tross for evalueringer. For å unngå dette kan man låne en analogi fra sikkerhetsfeltet.

I en evaluering av et prosjekt eller en prosess vil man gjerne finne årsaker til at man ikke kunne nå de målene man hadde satt seg på forhånd. Man gjør en analyse og lærer, og bestemmer seg for at dette skal unngås i framtiden. Likevel opplever man friksjon og problemer igjen – de gjentar seg. Dette gjelder i store som små virksomheter, uavhengig av modenhet. For oss handler dette om ledelse, det handler om å ha ansvar om kvalitet. Vår hypotese er at mange prosjekter og prosesser feiler på grunn av manglende systematikk og struktur. Vi har ikke ikke tilgjengelige verktøy eller fokus på å identifisere uønskede hendelser, og resultatet blir at det forplanter seg gjennom virksomheten og slår ut i dårlige resultater.

For å illustrere hvordan vi kan arbeide systematisk med usikkerheter og uønskede hendelser i prosjekt og prosess kan vi låne en analogi fra sikkerhetsfeltet. For et gitt system vil vi kunne kartlegge hva som kan feile. Ved å forstå systemets komponenter vil vi kunne komme med et estimat for sannsynligheten for at dette vil skje – er det ofte, for eksempel 3 ganger i levetiden til komponenten, eller er det usannsynlig, kanskje bare 5% sannsynlighet? Vi vet også hvor viktig komponenten er, om den setter hele systemet ut av spill, eller om den bør skiftes ut på sikt. Kombinasjonen av disse to elementene er per definisjon risiko, sannsynlighet multiplisert med konsekvens.

Blank Print Document - Untitled Page

I sikkerhetsfeltet kartlegges alle komponenter og alle feilmoder. De blir utgangspunktet for å lage en strategi for hvordan man kan minimere den totale risikoen i systemet, ved å implementere risikoreduserende tiltak for hver enkelt komponent. Sløyfediagrammet over viser hvordan barrierer fungerer som preventivt og reaktivt arbeid som gjøres henholdsvis før og etter en uønsket hendelse har tatt plass.

Analogien passer i prosjekt- og prosessledelse fordi i likhet med tekniske systemer arbeider under usikkerheter. Ved å identifisere og vurdere usikkerhetene kan vi utforme en strategi for å minimere sannsynligheten for at prosjektet går galt. Prosjekt- og prosessledelse er derimot ikke et teknisk system hvor alt er kvantifiserbart, og dette får konsekvenser for hvordan vi anvender prosjektstyringsverktøyene våre.

Vår tilnærming til denne type problemstillinger er at det man må arbeide både preventivt og reaktivt. Det er ikke bærekraftig å ta et skippertak for å forsøke å eliminere usikkerhet. Et prosjekt eller en prosess vil være i kontinuerlig endring. Dette er alltid et faktum og er en del av prosjekt og prosessers natur. Vi må derfor finne andre måter å løse problemet må. Å legge til ekstra oppgaver for teammedlemmene vil heller ikke være effektivt, siden dette ofte kan føre til økt arbeidsmengde og feil fokus.

For oss handler dette derfor om hvordan man arbeider, og ikke konkrete handlinger eller arbeidsoppgaver. Vi vil forhindre uønskede hendelser i prosjekt og prosess gjennom kultur. Det handler om å bygge en kultur som vokser gjennom hele virksomheten, i arbeidsprosesser såvel som lunsjmøter, og ikke bare i ledelse – men hele teamet.

Les mer fra oss

Oppnå strategiske mål via anskaffelser – en smakebit

by | apr 17, 2024 | Seminars | 0 Comments

Vi gleder oss til frokostmøtet “Oppnå strategiske mål via anskaffelser” 2. mai sammen med Inventura og VOXT. Før møtet ønsker vi å gi en liten smakebit på hva arrangementet vil inneholde gjennom denne artikkelen.

Klar for faglig frokost: Café Påfyll trekker engasjerte deltakere

by | apr 12, 2024 | News | 0 Comments

Mange var nok sultne på både frokost og faglig påfyll da de ankom torsdagens Café Påfyll. Sellanraa Bok & Bar duftet nytraktet kaffe og fersk frokost da deltakerne dukket opp på det utsolgte arrangementet.

Bærekraftig forretningsutvikling: grønnere valg, bedre resultater og veien til økt lønnsomhet

by | nov 15, 2023 | Article | 0 Comments

Som rådgiver på bærekraftig forretningsutvikling, ønsker jeg å se nærmere på de tre ingrediensene som virkelig driver bedrifters lønnsomhet: rammebetingelser, forbrukerpreferanser og prisen på kapital. 

Abilator styrker seg innen bærekraft og anskaffelser

by | okt 2, 2023 | News | 0 Comments

Denne gangen har vi vært så heldige og fått en erfaren og anerkjent profil med på laget. Cecilie Hammond Spark har sin første arbeidsdag hos oss i Abilator mandag 2. oktober.

Nytt kurs: Introduksjon til Smidig

by | aug 16, 2023 | Seminars | 0 Comments

De fleste virksomheter i dag er opptatt av bærekraftig verdiskaping, produkt-, og tjenesteutvikling. I dagens stadig skiftende forretningslandskap er det nødvendig å være både tilpasningsdyktig og lyttende (på behov og ønsker fra kunder, brukere eller innbyggere). For effektivitet må man også være handlekraftig - for å kunne tilpasse seg raskt, og dermed skape verdi og oppnå ønskede resultater.

Fra bitch til bestevenn

by | aug 15, 2023 | Article | 0 Comments

Sommeren er på hell. Forhåpentligvis er du nå fulladet av energi, arbeidslyst og motivert som bare det! Du føler deg som en god og balansert utgave av deg selv, og har opparbeidet deg en bonus på tålmodighetskontoen.

Veien fra ull til gull!

by | mar 22, 2023 | Article | 0 Comments

Forskningen er soleklar! Psykologisk trygghet øker prestasjon og innovasjon – og det vises på bunnlinja! For å hente hjem gullet må tryggheten bygges, trenes og vedlikeholdes. Året rundt.

Nasjonalt kvalitetsløft: Historien om DigiBarnevern og Trondheim kommune 

by | mar 22, 2023 | Customer case | 0 Comments

Dette er en historie om hvordan et lite prosjekt i én kommune førte til et stort nasjonalt initiativ for et helhetlig kvalitetsløft i alle kommunale barnevernstjenester i Norge – historien om DigiBarnevern.

ADKAR – en strukturert endringsledelsesmetode

by | feb 17, 2023 | Article | 0 Comments

For organisasjoner som ønsker å gjennomføre endringer, kan det være en utfordring å sikre at endringene faktisk skjer og at de oppnår de ønskede resultatene. ADKAR-metoden er et nyttig verktøy i dette arbeidet, og gir en strukturert tilnærming til endringsledelse. I denne artikkelen vil vi se nærmere på hva ADKAR er og hvordan den kan brukes til å gjennomføre vellykkede endringsprosesser.